سیاتیک چیست ؟

جدیدترین و بروز ترین مقالات بهداشت و سلامت

سیاتیک چیست ؟

۴ بازديد
سیاتیک و عصب سیاتیک
اصطلاح سیاتیک در اصطلاح عامیانه به درد در ناحیه کمر یا باسن اشاره دارد. این درد به پایین پاها تابش می کند. اصطلاح فنی سیاتیک سیاتیک است، گاهی اوقات پزشکان از اصطلاح سندرم کمری رادیکولار نیز استفاده می کنند.

تابش معمول درد سیاتیک به پاها نشان می دهد که این عصب بزرگ کجا می رود: عصب سیاتیک از پشت به پشت ران کشیده می شود و همانطور که ادامه می دهد در سطح زانو منشعب می شود. چنین علائم سیاتیک می تواند به طور ناگهانی رخ دهد یا بیشتر طول بکشد و دلایل مختلفی دارد. با این حال، بیشتر اوقات، علائم از عصب سیاتیک یا ریشه آن می آید.
اگر علائم به موقع تشخیص داده شود و علت به درستی درمان شود، "سیاتیک" معمولا به خوبی بهبود می یابد. هر گونه اختلال راه رفتن که ممکن است رخ داده باشد ناپدید می شود. علت آن تحریک عمومی، التهاب یا کوفتگی عصب سیاتیک است، به خصوص اگر عصب توسط فتق دیسک تحریک شده یا تحت فشار قرار گرفته باشد (جابه جایی یا ساییدگی و پارگی) یا اگر بدن مهره تغییر شکل داده باشد.

سیاتیک همیشه مسئول کشیدن دردناک یا سوزن سوزن شدن باسن نیست. گاهی اوقات یک عضله گلابی شکل در مفصل ران که درست در کنار عصب سیاتیک قرار دارد نیز مقصر است. این عضله که عضله پیریفورمیس نام دارد، چرخش خارجی استخوان ران را در مفصل ران هدایت می کند. اگر بیش از حد بار داشته باشید، مثلاً با یک زاویه نشستن، گرفتگی و تورم می کند. این باعث می شود که عضله به عصب فشار بیاورد و باعث درد سیاتیک شود.

نورالژی سیاتیک
نورالژی سیاتیک نام دیگر سیاتیک و سیاتیک است. نورالژی درد عصبی است، نورالژی سیاتیک درد در ناحیه کمر، لگن و پاها است. علاوه بر فتق دیسک، التهاب در ناحیه عصب سیاتیک یا ریشه آن و گرفتگی یا گرفتگی عضلات یا رباط‌های پشت یا لگن نیز می‌تواند علت درد سیاتیک باشد. تمام ساختارهای بدن، به خصوص در پشت، به هم متصل هستند و مستقل از یکدیگر واکنش نشان می دهند. تحریکات اعصاب موضعی همیشه به مناطقی از بدن که آنها را تامین می کنند تابش می کند. عصب سیاتیک عصب اصلی در لگن و ساق پا است.

سندرم سیاتیک
سیاتیک علاوه بر درد عصبی (نورالژی) در ناحیه تامین‌شده توسط عصب سیاتیک، علائم دیگری مانند اختلالات حسی مانند گزگز، سوزش، بی‌حسی، افزایش حساسیت یا ضعف عضلانی، گاهی اوقات حتی فلج ایجاد می‌کند. وضعیت‌ها یا حرکات خاصی اغلب علائم سیاتیک را افزایش می‌دهند، برای مثال اگر فرد مورد نظر برای مدت طولانی بنشیند یا بایستد یا عصب سیاتیک هنگام خم شدن به جلو کشیده شود. ارتعاشات ناشی از سرفه و عطسه نیز می تواند درد، سوزن سوزن شدن یا موارد مشابه را افزایش دهد. پیاده روی معمولاً منجر به بهبود می شود.

اگر احساس بی‌حسی قابل توجهی یا اختلال در عملکرد مثانه و روده (بی اختیاری) وجود داشته باشد، ممکن است عصب سیاتیک تحت فشار قرار گرفته باشد که باید بلافاصله جراحی شود. این یک اورژانس است! کسانی که مبتلا به چنین علائمی هستند باید در اسرع وقت با متخصص مشورت کنند، در غیر این صورت خطر آسیب دائمی عصبی وجود دارد.
لومبیزالژیا
Lumboischialgia علائم مشابه سیاتیک (سیاتیک) را ایجاد می کند: کشیدن درد از قسمت تحتانی کمر به پا ، احساساتی مانند سوزن سوزن شدن و بی حسی یا ضعف عضلانی. با این حال ، علاوه بر عصب سیاتیک ، اعصاب که نخاع را در ناحیه ستون فقرات کمر (اعصاب کمر) ترک می کنند ، علاوه بر عصب سیاتیک ، تحریک یا ملتهب می شوند. بر این اساس ، درد کمی بالاتر ، بالای باسن در قسمت تحتانی کمر قرار دارد و معمولاً فقط در یک پا تابش می کند. بنابراین ، ترکیبی از Lumbago (شلیک کمر) و Ischialgia به آن Lumboischialgie گفته می شود.


Ischias: علائم (درد سیاتیک)
درد سیاتیک به طور سنتی از قسمت تحتانی یا باسن به پاها می رود. درد تابشی معمولی برای درد رادیکولار So -called است که از ریشه عصب ناشی می شود. تابش به پا و حتی پا بین سیاتیک از دیگر کمردرد مانند کمر متمایز می شود.

در بعضی موارد ، شکایات سیاتیک به تدریج شروع می شود ، در برخی دیگر با حمله ناگهانی درد. اصطلاح فنی برای این کار درد نوروپاتی است. در بعضی از افراد ، درد کشیده به طور دائم وجود دارد ، و برخی دیگر آنها به صورت دسته ای می آیند ، مانند شوک های الکتریکی احساس می کنند. در سیاتیک ، ریشه عصبی اغلب توسط دیسک های بین مهره ای تغییر یافته تحریک یا فشرده می شود. سپس درد در صورت استرس و شوک هایی مانند سرفه یا عطسه افزایش می یابد. اگر از طرف دیگر ، التهاب علت باشد ، افراد مبتلا معمولاً در طول خواب شب درد بیشتری دارند.

درد عصب سیاتیک (عصب Ischiadicus) آزادی حرکت را محدود می کند. معمولاً افراد تحت تأثیر دیگر نمی توانند بنشینند یا بایستند ، بچرخند یا از آنها جلوگیری کنند. بسیاری از آنها نیز هنگام دویدن ، به خصوص با اولین قدم ها بعد از آرامش طولانی ، لگد می زنند. درد در لگن Ischia ، یا باسن و پاها می تواند به طور مساوی بر پاها تأثیر بگذارد.درد شیاس: درد می تواند از باسن از طریق قسمت بیرونی ران پشتی از طریق بیرونی زانو به قسمت جلویی بیرونی ران یا از استخوان خاجی از طریق باسن به پشت ران منتشر شود.
سایر علائم مشخصه سیاتیک، اختلالات حسی مانند سوزن سوزن شدن یا سوزش است. از آنجایی که عصب سیاتیک ماهیچه های پاها را تامین می کند و آن را به سیستم عصبی مرکزی متصل می کند، برخی از مبتلایان به سیاتیک نیز بی حسی و فلج را تجربه می کنند.

بی حسی در قسمت داخلی ران، بین پاها، فلج یا بی اختیاری ناگهانی می تواند نشانه فتق دیسک باشد که نیاز به درمان فوری و گاهی اوقات جراحی دارد. اگر چنین علائم اورژانسی را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

با درد سیاتیک چه کنیم؟

ستون فقرات و عصب سیاتیک را با قرار دادن پله ای تسکین دهید
درمان سریع درد: در صورت لزوم، دارو مصرف کنید
گرما به مقابله با تنش کمک می کند، اما برای التهاب مضر است
در برابر درد و التهاب به خنک شدن کمک می کند
تمرینات کششی دقیق
از وضعیت های محافظتی خودداری کنید، تا حد امکان حرکت کنید
در صورت تداوم درد به پزشک مراجعه کنید
در صورت بی حسی، فلج یا بی اختیاری ناگهانی: فوراً به پزشک مراجعه کنید!
سیاتیک: درمان و درمان های خانگی
درمان مناسب سیاتیک به علت و میزان مشکل بستگی دارد. اگر عصب سیاتیک فقط کمی تحریک شود، درد اغلب پس از چند روز خود به خود فروکش می کند. در صورت درد طولانی مدت، شدیداً ناتوان کننده یا عود کننده، پزشک باید علت را روشن کند.

درمان‌های خانگی رایج برای سیاتیک شامل یک بطری آب گرم، پد حرارتی یا سایر منابع گرمایی است که به آرام کردن کمر و افزایش جریان خون کمک می‌کند. با این حال، هیچ مطالعه ای وجود ندارد که اثربخشی گرما درمانی را برای سیاتیک ثابت کند. اگر التهاب علت درد باشد، گرما حتی می تواند مضر باشد. در این حالت خنک کردن با پدهای خنک کننده یا بسته های سرد بهتر است. سرما انتقال درد را کاهش می دهد.

وضعیت به اصطلاح پله ای تسکین سریع درد را تضمین می کند. برای انجام این کار، افراد مبتلا باید با پشت روی زمین دراز بکشند و پاهای خود را با زاویه قائم (90 درجه) روی صندلی بالا بیاورند. وضعیت پله ای فشار روی ستون فقرات را کاهش می دهد و عصب سیاتیک تحریک شده یا تحت فشار قرار گرفته تسکین می یابد. این درمان سیاتیک را می توان با درمان خانگی "گرما" نیز پشتیبانی کرد. بسته به علت، استراحت در بستر و استراحت می تواند تسکین کوتاه مدتی را به همراه داشته باشد، اما اگر درد سیاتیک اجازه می دهد، بهتر است فعال و متحرک بمانید.دارو درمانی و ورزش درمانی
برای درمان درد و جلوگیری از التهاب احتمالی می توان از داروهای مختلفی استفاده کرد. علاوه بر داروهای کلاسیک به شکل قرص، آبمیوه یا کپسول، تزریق می تواند به سرعت درد سیاتیک را تسکین دهد، معمولاً با بی حس کننده های موضعی (وسیله ای برای از بین بردن درد؛ بی حسی موضعی درمانی = TLA). التهاب را می توان با کورتیزون نیز درمان کرد. اگر عفونت علت درد باشد، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌هایی را علیه باکتری‌ها یا ضد ویروس‌ها برای مقابله با ویروس‌ها تجویز کند.


علاوه بر تسکین فشار بر روی کمر و عصب سیاتیک، ورزش های مختلف می تواند به درد سیاتیک کمک کند، مانند کشش آرام عضلات گلوتئال در حالی که به پشت دراز کشیده اید. در حالت ایده آل، درد درمانی با حرکت درمانی (فیزیوتراپی، فیزیوتراپی، ارگوتراپی) همراه است. تحت شرایط خاص، رفتار درمانی، آموزش بیمار یا تکنیک‌های آرام‌سازی (آرام‌سازی پیشرونده عضلانی) نیز می‌تواند به بهبودی کمک کرده و به افراد مبتلا کمک کند تا از علائم سیاتیک در آینده جلوگیری کنند.

ماساژ باعث شل شدن ماهیچه های منقبض می شود و اغلب باعث بهبود حال بیمار می شود. با این حال، مطالعات در مورد اثربخشی ماساژ برای سیاتیک اساساً وجود ندارد و به سختی می توان سیاتیک را به طور کامل ماساژ داد. تسکین درد باید در اسرع وقت به دست آید و از وضعیت های تسکین دهنده طولانی خودداری شود. اینها منجر به تنش بیشتر می شود و روی بدن به طور کلی تأثیر می گذارد، درد می تواند مزمن شود. علاوه بر این، مجاری عصبی "یاد می گیرند" و در صورت اختلال دائمی، حافظه درد ایجاد می کنند. این بدان معناست که بیماران مبتلا مدت‌ها پس از از بین رفتن علت، همچنان از درد رنج می‌برند.

نوار چسب و روش های درمانی جایگزین
نوار چسب برای سیاتیک نیز اثر حمایتی و تسکین دهنده دارد. ویدئوهای مختلفی در اینترنت وجود دارد که نحوه صحیح چسباندن بانداژ را نشان می دهد. با این حال، افراد آسیب دیده نمی توانند به تنهایی نوار را برای خود تهیه کنند، یک نفر دوم ضروری است. و قطعا باید در نوار چسب علائم سیاتیک تجربه داشته باشند. برخی از پزشکان و بسیاری از فیزیوتراپیست ها انواع مختلفی از نوار را ارائه می دهند. ارتزها (بانداژها، بانداژها، آتل ها) نیز می توانند به مشکلات سیاتیک کمک کنند.
پمادها یا چسب های گرم کننده نیز برای تسکین درد محبوب هستند. اینکه آیا اینها واقعاً کمک می کنند، به خصوص در مورد سیاتیک، ثابت نشده است. در هر صورت، بیماران باید قبل از استفاده از چنین داروهایی مشاوره بگیرند و مطمئن شوند که مواد تشکیل دهنده را تحمل می کنند. از سوی دیگر، کرم‌ها و پمادهایی که حاوی مسکن‌ها و عوامل ضدالتهابی هستند، مؤثر هستند - اما به صورت سطحی. آنها فقط به میزان محدودی به عصب سیاتیک عمیق می رسند.

در هومیوپاتی نیز درمان های مختلفی برای کمردرد و شکایات خاص سیاتیک وجود دارد. برخی از مبتلایان پس از مصرف گلبول ها یا عصاره های هومیوپاتی احساس بهتری دارند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثر چنین آماده سازی وجود ندارد. برخی از مبتلایان نیز تجربیات مثبتی را با آماده سازی های ساخته شده از پنجه شیطان (عصاره گیاه دارویی) گزارش می کنند.

سیاتیک: ورزش
ورزش به طور کلی بخش مهمی از پیشگیری و درمان اختلالات ستون فقرات و بیماری های مرتبط با دیسک مانند سیاتیک است. یک ماهیچه خوب ورزیده و متعادل از اسکلت حمایت می کند و از رباط ها و تاندون ها حمایت می کند. با ماهیچه های ضعیف، سیستم اسکلتی عضلانی نمی تواند به درستی عمل کند، که معمولاً منجر به وضعیت نامناسب، محدودیت حرکت و درد، به ویژه در پشت می شود.

در حالی که استراحت می تواند تسکین موقت درد حاد را فراهم کند، اما در دراز مدت بهبودی را به تاخیر می اندازد. علائم سیاتیک اغلب حتی با گذشت زمان بدتر می شود اگر افراد مبتلا فقط آن را راحت کنند. بنابراین معمولاً ورزش توصیه می شود. با این حال، به خصوص با علائم سیاتیک، تمام ورزش ها باید با دقت شروع شود و باید به سیگنال های بدن توجه شود. بهتر است یک مربی باتجربه شما را در تمرینات راهنمایی کند که باید به طور منظم انجام شود و به تدریج بر شدت آن افزوده شود.

به تدریج، عضله مورد نظر ایجاد می شود، نقاط ضعف ایجاد کننده درد عملاً از بین می روند. به این ترتیب بسیاری از شکایات حاد سیاتیک از بین می روند و از بروز شکایات بعدی جلوگیری می شود. البته قبل از شروع تمرین، علت سیاتیک باید توسط پزشک مشخص شود. اگر به عنوان مثال، التهاب دلیل درد باشد، حرکت و ورزش های خاص نیز می تواند مضر باشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.